Jak Home Staging pomaga sprzedać mieszkanie | Biuro Nieruchomości Warszawa
Eksperci rynku nieruchomości znają tę metodę wspomagającą sprzedaż mieszkań na rynku wtórnym od lat. Za prekursorkę Home staging uważana jest sławna od lat 70-tych ubiegłego wieku, nie tylko, chociaż przede wszystkim, ze swoich osiągnięć w dziedzinie obrotu nieruchomościami, Amerykanka Barbara Schwartz.
Od czasu, gdy guru światowego Home stagingu, a później celebrytka i milionerka, opublikowała swoje pierwsze artykuły poświęcone metodom sprzedaży mieszkań, domów lub innych nieruchomości, metoda Home staging znalazła wielu naśladowców w wielu krajach. Powstały nawet specjalne szkoły poświęcone Home stagingowi, a metoda jest wzbogacana o nowe elementy, często związane ze specyfiką rynku nieruchomości w danym kraju. Trudno się dziwić takiemu zainteresowaniu Home stagingiem, skoro każdy ekspert i znawca rynku nieruchomości potwierdza, że metoda ta nie tylko podnosi skuteczność sprzedaży mieszkań, domów i innych nieruchomości o ok. 40%, ale i możliwość wynegocjowania, średnio o 10% wyższej ceny nieruchomości z rynku wtórnego, na którym Home staging znajduje zastosowanie.
Metoda Home staging bazuje na dobrej znajomości psychologii człowieka, z której wynika rozróżnienie między postrzeganiem swojego mieszkania przez dotychczasowego właściciela, czy użytkownika przeznaczonego do sprzedaży mieszkania lub domu, a jego potencjalnym nabywcą. Różnica ta polega na tym, że to, co dotychczasowemu użytkownikowi lokalu daje dobre samopoczucie płynące z przyzwyczajenia do tworzących dobrą atmosferę własnego gniazdka sprzętów, mebli, barw, oświetlenia, a nawet czegoś w rodzaju „swojskiego” bałaganu, zupełnie inaczej widzi, jako przyszłe swoje lokum potencjalny nabywca.
Do jakich zasad Home stagingu powinien się zastosować sprzedający mieszkanie?
Profesjonalni eksperci rynku nieruchomości, a także powstające coraz to nowe szkoły Home stagingu, zalecają przearanżowanie przeznaczonego do sprzedaży lokalu mieszkalnego lub domu tak, żeby je maksymalnie zneutralizować, czyli pozbawić osobistych, związanych ściśle z dotychczasowymi użytkownikami cech. Takie „odpersonalizowanie” lokalu pozwoli potencjalnemu nabywcy łatwiej sobie wyobrazić to mieszkanie, gdy zacznie je urządzać wg własnego gustu i upodobań.
Dlatego profesjonalni pośrednicy na rynku nieruchomości, mogący pomóc sprzedać mieszkanie, dom lub inną nieruchomość na rynku wtórnym, zanim przystąpią do sesji zdjęciowej z myślą o umieszczeniu dobrze wykonanych zdjęć w ofercie polecanych do sprzedaży mieszkań, będą namawiali dotychczasowych właścicieli, żeby zastosowali się do wskazań metody Home stagingu. Jeśli, więc właściciel mieszkania nie zdecyduje się na usługę odpowiedniego zaaranżowania sprzedawanego lokum według zaleceń Home standingu przez profesjonalistów, to chcąc swoje mieszkanie sprzedać, musi wykonać minimum zabiegów z zakresu Home stagingu, a w szczególności: uporządkować mieszkanie i zadbać o to, żeby było przygotowane na każdą wizytę potencjalnego nabywcy, a to znaczy, żeby było czyste, jasne, dobrze pachnące i przestrzenne.
Potencjalnego nabywcy nie interesują żadne ramki, portreciki, zasuszone kwiatki, kolorowe poduszki, narzuty, firanki i inne drobiazgi, które stwarzają dobry klimat, ale tylko swojemu właścicielowi, natomiast osoba postronna ma wrażenie, że lokal jest zagracony niepotrzebnymi z jej punktu widzenia przedmiotami.
Niezasłonięte niczym, czyste okna, barwy ścian, a także punkty oświetlenia elektrycznego powinny dawać wrażenie podkreślającej czystość jasności. Niedopuszczalne jest przedstawienie do oferty zdjęć z kratami w oknach, jakie wciąż jeszcze „zdobią” mieszkania na niższych kondygnacjach bloków i kamienic polskich osiedli.
Zalecane jest także usunięcie niektórych ciężkich mebli, wzorzystych dywanów, kotar i ciężkich zasłon. Wszystko to, bowiem ogranicza wyobraźnię nabywcy przymierzającego się do urządzenia mieszkania wg własnego gustu.
Zwolennicy metody Home staging i pośrednicy pomagający sprzedawać mieszkania na rynku wtórnym, najchętniej widzieliby mieszkanie zaaranżowane wg zasad Home staging i nieużytkowane, zwłaszcza, gdy mają je odwiedzać potencjalni nabywcy.
Dołącz do dyskusji
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.