Co robić, gdy trzeba szybko sprzedać mieszkanie? | Biuro Nieruchomości Warszawa
Mimo, że rynek nieruchomości w Polsce jest jeszcze ciągle w fazie rozwojowej, co oznacza, ni mniej, ni więcej tylko wciąż rosnący popyt na mieszkania i towarzyszący temu zjawisku wzrost cen mieszkań, domów i innych nieruchomości, są zauważalne tendencje stabilizujące ten rynek. Jednym ze zjawisk pozwalających na takie stwierdzenia, jest obserwowane spowolnienie tempa sprzedaży mieszkań, domów i innych nieruchomości na rynku wtórnym. Czasy, kiedy używane mieszkanie znajdowało nabywcę, zanim sprzedający je zdążył zamieścić ogłoszenie o zamiarze pozbycia się mieszkania, domu lub innej nieruchomości, należą do przeszłości i najprawdopodobniej już nigdy nie wrócą. Eksperci obrotu nieruchomościami porównują to zjawisko do działania naczyń połączonych – im więcej jest chętnych na nowe, deweloperskie mieszkania i domy jednorodzinne, w tym także właścicieli używanych mieszkań pragnących zmienić miejsce zamieszkania, tym większa podaż mieszkań używanych, a w związku z tym rosnąca trudność sprzedaży mieszkań, domów i innych nieruch ości na rynku wtórnym.
Coraz więcej chcących się pozbyć swoich dotychczasowych mieszkań ich właścicieli, po pierwszych nieudanych próbach znalezienia potencjalnego nabywcy swojej własności, zwraca się do profesjonalnych pośredników w obrocie nieruchomościami o pomoc w sprzedaży, nie bacząc na dodatkowe koszty aktu sprzedaży mieszkania, domu lub innej nieruchomości, związane z koniecznością zapłaty za usługę pośrednictwa, która może sięgać nawet 4% wartości transakcyjnej sprzedawanej nieruchomości.
Pośrednicy, jak na profesjonalistów przystało, dysponują nie tylko doświadczeniem i rozległą wiedzą na temat rynku nieruchomości, na którym operują, ale stosują też nowoczesne metody marketingu, które znacznie przyśpieszają pożądany efekt, czyli podpisanie aktu notarialnego potwierdzającego zakończenia transakcji kupna-sprzedaży mieszkania, domu lub innej nieruchomości.
Jedną z takich metod nowoczesnego marketingu jest coraz częściej polecana i stosowana przez pośredników, wywodząca się z USA, mająca swoje początki w latach 70-tych ubiegłego wieku, metoda zwana Home staging.
Home staging – metoda oparta na psychologii człowieka.
Podstawowym założeniem marketingowej metody Home staging jest, że każdy potencjalny nabywca mieszkania, domu lub innej nieruchomości, chce urządzić swoją własność według własnej wyobraźni, gustu i indywidualnego wyobrażenia o wygodzie i komforcie mieszkania, w którym chce zamieszkać. Dlatego metoda Home staging służy przystosowaniu przeznaczonego do sprzedaży mieszkania, domu lub innej nieruchomości do oczekiwań potencjalnego nabywcy, co można osiągnąć przez uniwersalizację, czyli maksymalne pozbawienie indywidualnych cech nieruchomości nadanych jej przez dotychczasowych użytkowników.
Efekt odpersonalizowania oferowanych do sprzedaży wnętrz uzyskuje się przez usunięcie z nich rzeczy osobistych dotychczasowych mieszkańców, zmianę ubarwienia i oświetlenia mieszkania przez usunięcie bądź zmianę ustawienia mebli, mające wywołać wrażenie jasności i przestrzenności wnętrza.
Metoda Home staging, jak wykazują badania zdecydowania przyśpiesza znalezienie nabywcy – o ok. 40% w stosunku do sprzedaży przy użyciu metod tradycyjnych, a nawet ułatwia uzyskanie wyższej ceny sprzedaży mieszkania, domu lub innej nieruchomości.